kaga

Av Karin - 10 december 2014 14:51

I går tog Margareta, Stefan, Gösta och jag bussen till Las Palmas, det var dags att kolla på sandskulpturerna igen. Först gick vi till restaurangen Tabla Caliente där vi varit flera gånger. Det är alltid lika trevligt att komma hit, man känner sig mycket välkommen. Som vanligt åt vi flamberat kött med den goda sås som ägaren/kocken tillagar.

Här har han börjat med Margaretas och min mat. Till efterrätt tog vi också flamberat, och här hann jag ta en bild när det brann.

Mätta och belåtna gick vi så till årets upplaga av sandskulpturer.

Otroligt skickligt gjorda, har svårt för att fatta hur det går till. Som vanligt en mycket trevlig dag med vackert väder.

Av Karin - 5 december 2014 13:02

I onsdags så var vi åtta svenskar som hyrde en minibuss och åkte till Casa Martell som ligger mellan Santa Brigida och San Mateo. På vägen dit stannade vi till ovanför Las Palmas för fotostopp.

Riktigt fin utsikt var det. Sedan fortsatte vi mot Bandaama kratern som också har fantastisk utsikt.

Vi hade en tid att pass så det blev inget fotostopp där. Gösta och jag har varit på den här restaurangen flera gånger men det är alltid lika trevligt att komma tillbaka.

Som ni kan se så är det en mycket speciell inredning. Vi hade beställt Tapas och alla rätter som vi fick i februari 2013 kan ni se i ett inlägg från det besöket . Den har gången fick vi inte lika många Tapas men det räckte mer än väl. Till det blev det deras eget vin. Till desserten bjöd Antonio Martell, ägaren på det egna dessertvinet. Han visade också med stolthet ett pris som han fått.

Priset som han fick har bara utdelats till sju personer. Han visade också upp tidningsurklipp. Bra reklam för hans restaurang. Mätta och belåtna åkte vi sedan tillbaka till San Agustin.

Av Karin - 1 december 2014 20:28

Har inte skrivit på länge, men ska försöka börja igen. Lovar inte att det blir med någon kontiunitet. Vi har varit här i San Agustin sedan  den fjärde oktober och vi har det jättebra, samma lägenhet som två tidigsre år och vi trivs mycket bra. Vädret har varit mycket bra men i november har vi haft 35 mm regn och det behövs härnere. I bergen har det kommit mycket mer så vattenreservoarena är fyllda nu. Vi hörs om någon dag igen.

Av Karin - 30 januari 2014 14:05

I går tog vi bussen till San Telmo i Las Palmas och sedan bytte vi buss till Gáldar där det finns ett arkeologiskt museum som vi fått tipps om. När jag kollade på kartan var det skulle ligga så såg det enkelt ut som alltid, men väl på plats var det inte lika lätt att hitta. Vi tog en taxi som fick fråga en polis innan han hittade till Museo y Parque Arqueològico Cueva Pintada. Ett fantastiskt museum som är väl värt att besöka. dessvärre blev det inga bilder tagna eftersom man inte fick använda blixt. Vi fick se en film som berättade om hur de första invånarna kom hit till ön från Afrika på 1400-talet tror jag det var, sedan försvann filmduken och man hade plötsligt hela utgrävningsområdet framför sig, riktigt häftigt. Vi hade en engelsk guide som berättade om utgrävningen och man hade gjort träbroar så vi gick ovanför, det fanns hissar när vi bytte nivå så även jag med min onda höft kunde ta mig fram på ett lätt sätt. Man hade också byggt upp kopior på husen, mycket fint och intressant. När vi gått runt hade det börjat regna som det ofta gör på norra sidan av ön, men vi tog oss till busstationen i alla fall och sedan var det samma väg tillbaka med buss.

Av Karin - 11 december 2013 10:55

I går kväll hade vi födelsedagsfirande, två dagar i förskott, hos Elisabeth eftersom hon har musik på tisdagar och det är ju alltid trevligt med musik. Vi började firandet här hemma med lite cava, så vi hoppade över fördrinken och högg in på förrätten, rökta räkor med aioli.

Fantastiskt gott. Sedan blev det oxfile med pommes och bearnaisesås.

Till dessert hade Elisabeht gjort en jättegod mandelkaka.

Det blev också Irish coffee förstås. Sedan började dansen.

Det finns inte mycket plats att dansa på men det gör inte så mycket, stämningen var hög och Fia höll i gång som vanligt.

De var en mycket trevlig kväll med god mat, trevligt sällskap och bra musik.

Av Karin - 9 december 2013 12:39

I går var vi ett glatt gäng på sju personer som tog bussen till Las Palmas i det fina vädret, vi skulle kolla in sandskulpturerna som började visas den 5 december och därefter tänkte vi gå till restaurang Tabla Caliente för en god lunch. Det blev ändrat program för när vi kom till sandskulpturerna så var det lång kö, det var ju söndag och dessutom helgdag. Vi gick till restaurangen direkt, ägaren var inte där men hans dotter lovade att vi skulle få lika god mat av henne.

Tina tog bilden så hon fick inte vara med.

Restaurangen är känd för sin flamberade mat och efter oss kom flera så ägaren fick rycka in och hjälpa till med flamberingen trots att han hade problem med sitt hjärta. Här flamberar han oxfile special som Tina och jag åt.

Det smakade som vanligt mycket bra. När vi var mätta och belåtna gick vi till sandskulpturerna och då var kön borta så vi kunde titta i lugn och ro och ta lite bilder.

Det är sex olika konstnärer från Danmark, Ryssland, Italen och Gran Canaria som gjort jobbet och det går åt 2000 ton sand på en yta av 1500 kvm. Imponerande. Vi gick sedan efter Las Canteras till hotell Reina Isabell för lite förfriskningar innan vi gick till Catalina Parken och tog bussen hem. En mycket trevlig dag tillsammans med goda vänner.

Av Karin - 16 november 2013 18:57

I eftermiddags tog vi bussen till Tropical center, vi brukar ju gå fram och tillbaka men min höft gör att det är lindrigare att ta bussen för mig. Det var första besöket där den här säsongen. Fernando Sax spelade som vanligt men nu hade han en yngre förmåga med sig så det blev lite annan slags musik ibland. Självklart körde han med sina gammla "godingar" ex. I left my heart in San Fransisco, lite Glenn Miller och annat, men också en del häftigare låtar som den yngra sjöng och det gjorde han riktigt bra.

Som vanligt tog vi en halv liter Sangria och delade på, det var riktigt gott.

Det var också en del av gästerna som vi kände igen sedan tidigare år, liksom serveringspersonalen. Det är inte mycket som ändras.

Det är ju trevligt att sitta däruppe och lyssna på musik och titta ut över havet och idag var det ovanligt lugnt också.

Av Karin - 5 november 2013 10:14

Mellan den 1-10 november är det en hel del program här i San Agustin och det kallas för svenska veckan. Varje kväll från kl 18.00 kan man gå en Tapasrunda, flera restauranger är med och en tapas + en öl eller glas vin kostar 2 euro. I går kväll var vi med Skandinaviska klubben och besökte Grevefamiljens Herrgård Vega Grande som ligger i Juan Grande inte långt från San Agustin. Vi fick en guidad vandring och sedan fick vi prova fyra sorters rödvin som Grevefamiljen producerar av egna druvor. Vinet finns bara att köpa av dom själva. Familjen bor inte på herrgården men den används till konferenser, bröllop och andra stora evenemang, skulle gärna se den i dagsljus.

Svårt att ta bilder men några blev det.

En kyrka fanns det också på området och det var fantastisk vackra tak överallt.

En vinkällare hlrde förstås också till.

Vi blev också bjudna på skinka "pata negra" och ost och en kvinna som bor i SA berättade om druvorna som används till vinet. Innan vi åkte tillbaka så hade vi också möjlighet att köpa vinet som vi provat. Det var en mycket trevlig kväll.

Veckan fortsätter i kväll med vernissage av en utställning med 150 vykort från 60- 70 och 80 talet. Det blir också historisk vandring, firande av att dalahästen fyller 1 år och på lördag blir det en vandring upp till Pico de Suecia. Förra året gick Gösta och Philip och det var en riktigt tuff vandring som tog 6-7 timmar fram och tillbaka och Gösta ska förstås prova i år igen. Firandet slutar på söndag med ett motionslopp för alla, man springer/går från Clinica Roca till centrum och tillbaka och för varje deltagare skänker Hospiten Clinica Roca 5 euro till Caritas.